" A I D A Z U L A I K H A "

aidazulaikha's

Hi, do click the refresh button first. Before you read my entries :)


" Sometimes people are beautiful. Not in looks. Not in what they say. Just in what they are. "





Present Versus Past}
Friday 25 July 2014 | 11:16 pm |
Those funny memories that you randomly remember, and you can't stop smiling.
Hello, assalamualaikum reader. Hows my new blog? The song? My latest entry? Satisfied? Hahahaha. Yes? No? Wtvr ~
Heeee, I'm typing, while listening to huh gak - hello. Jiwang kan? Hehe.
PRESENT VS PAST?
Okay berbalik kepada topik. "Present vs Past" Tajuk entry ni aku dapat masa tengah sidai kain tadi. Tengah sidai2 kain, adik aku datang. Dia cakap, "Kakak, iyad nak main mercun." Aku senyum and sambung sidai kain, dah habis sidai baru aku penuhkan kehendak dia. (skema pfffffts) Aku terfikir. Dulu masa aku kecik2, raya adalah sesuatu yang sangat best dan sangatlah aku tunggu2! Cousin semua balik, kumpul kat kampung ramai2. Petang2, takde satu budak kecik pun kat rumah nenek aku dulu. Semua kat mana? Hilang kena culik alien kepala hitam ke? :p semua main laaaa apa lagi. Seronok gila. Main masak2, police and thief, ada "rumah pokok" yang takde rupa rumah, ada "musuh" a.k.a jiran sebelah yang tak sekepala, main 'protect the princess' , aiskem soda, o karina o kapak, main game 'arab bom', dll. Masak2? Bukan macam sekarang. Semua plastik. Pinggan plastik bagai. Kami dulu pakai tempurungggg. Senduk? Ranting kayu lahh! Hahahah. Siap ada real punya api tahu? Kami pergi beli 'minyak gas' kat kedai runcit, nyalakan api. Lauk? Ikan! Kami tangkap sendiri ;) minyak nak buat masak? Buat sendiri. Ambil daun koko, tumbuk.
Tapi sekarang? Aku tengok bebudak kat rumah nenek aku, semua main dalam rumah. Paling tradisional pun, main kejar2. Lepastu main game dekat tablet pc, kat laptop, kat smartphone. Pfffft,
takde life betul bebudak sekarang. Chilhood diorang moden sangat, tak best! Parents sekarang pun overprotective sangat. Maybe sebab manusia sekarang dah tak berperangai macam manusia kot. Dulu, kes buang anak, bunuh apa semua. RARE sangat sangat sangat! Sekarang? Ya Allah. Sampai org dah malas nak ambil tahu. Astagfirullah...
Aku kesian kat generasi yang tak sempat merasa betapa seronoknya berkubang. Okaylah, dah alang2 cerita pasal childhood kan, aku nak bongkar rahsia yang dah dekat 12 tahun aku simpan. Huhu.
Bismillah... Aku tak berapa ingat sangat. Yang aku ingat, that day, panas sangat. Aku kena chicken pox.. So takpakai baju, join cousin main kat luar. Diorang decide nak main masak2. Takkan aku tak join kannn? Hahaha. Dengan badan penuh bintik, aku g join. Cousin aku yg lain pergi cari2 bahan nak masak. Tetibe aku nampak satu ibu ayam ni tengah mengeram. Dalam hati seronok lah. "Dapat goreng teluuuur" . Yela, naive kan masatu. Aku pun gunakan segala kudrat aku untuk halau ibu ayam tu, biar aku dapat ambik telur dia. Dah ambik tu, aku pergi cari tempurung. Aku tamak dow, ambik 2 telur. Nak buat telur goreng :3 hahahaha. Then ketuk2 telur tu kasi pecah, then aku tuang dalam tempurung. Tengok2, dia dah jadi anak ayam. Tapi tak sempurna lagi lah. Kalau baby tu, dalam....8 bulan? Huhu. Sifat semua dah ada. Masa aku tuang tu, dia dah gerak2. Macam baby lahir xcukup bulan tu. Ada heart beat.... Aku punya lah panik masatu. Yela, tiba2 keluar anak ayam seketul. Aku taktahu nak buat apa, aku tengok kiri kanan. Cousin semua takde. Aku pergi kat longkang besar sebelah rumah nenek, aku tuang anak ayam tu. WEH AKU TUANG ANAK ANAK TU DALAM LONGKANG. I KILLED IT T_T
I'M A KILLER. I KILLED A CHICK.
Lepas aku bunuh tu aku terus lari masuk dalam, selubung satu badan, tidur. Sobs. Tiap kali tengok anak ayam, mesti aku teringat. Kesian dia. Dia tak sempat kenal apa itu dunia :'(
Maka, dengan berakhirnya cerita mengenai anak ayam, maka berakhirlah entry malamni Y.Y
Okay tambahan. Masa aku kecik2 dulu. Bila raya, aku dan cousin2 aku akan tunggu kat jalan depan rumah nenek. Tangan kami semua penuh dengan kuih raya. Siapa2 je yg lalu. Tak kesah lah dia jalan kaki, naik basikal, naik motor, naik kereta. Kami akan tahan and bagi kuih raya :) Adorable kan? Hahaha lewls. Okay lah. Aku rasa cukuplah sampai sini je :) too many words = dizzy :p hahahaha. Aku sudahi entry malamni dengan wajah kyungchuchu kesayangan gua yang comel ni :)
Selamat malam sayang. Thank u fr droppin by. Assalamualaikum. :)